Dersin Adı
|
Statik ve Mukavemet
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ARCH 205
|
Güz
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar)
|
Yok
|
Dersin Dili
|
İngilizce
|
Dersin Türü
|
Zorunlu
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Dersin Veriliş Şekli
|
Yüz Yüze |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
- |
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
|
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Bu ders, mimarlık öğrencilerine temel mühendislik kavramlarını, tasarım ilkelerini, ve detaylı tasarım dersleri için altyapıyı oluşturmayı hedefler. Öğrenci bu ders sonunda iki ve üç boyutlu mühendislik yapı elemanlarının çeşitli dış yük ve diğer etkiler altında davranışlarını kavrayacaktır. |
Öğrenme Çıktıları
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Statik ve mukavemet ile ilgili tasarım problemlerini grafik metodlar vasıtasıyla inceleyebilecektir.
- Biçim ile yapısal kuvvetleri başlangıç düzeyde ilişkilendirebilecektir.
- Mimari tasarımlarda kulllanılan taşıyıcı sistemleri tasnif edebilecektir.
- Yapı elemanlarını etkileyen yükleri tanımlayabilecektir.
- Çeşitli yapı elemanlarını malzemelerine ve aldıkları yüklere göre karşılaştırabilecektir.
|
Ders Tanımı
|
Skaler ve vektörel büyüklükler, bileşke kuvvetin bulunması, noktasal parçacığın dengesi, moment ve kuvvet sistemleri, serbest cisim diyagramları, rijit cismin dengesi, kafes sistemler, kiriş ve kolonlarda iç kuvvetler. Gerilme ve şekil değiştirme, mühendislik malzemelerinin mekanik özellikleri ve Hooke yasası, emniyet faktörleri ve atalet momenti, eksenel yüklü çubuklar ve deformasyon hesabı, kirişlerde eksenel kuvvet, kesme kuvveti, moment diyagramları, basit eğilme, kiriş tasarımı, diğer basit mukavemet halleri. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Ön hazırlık yok |
2 |
Kuvvet Vektörleri ve Kuvvet Sistemleri, Parçacık Dengesi |
Ön hazırlık yok |
3 |
Momentum ve Eşdeğer Kuvvet Sistemleri, Serbest Cisim Diyagramları |
Ön hazırlık yok |
4 |
Sabit Cisim Kararlılığı |
Ön hazırlık yok |
5 |
Kirişlerin Strüktürel Analizi |
Ön hazırlık yok |
6 |
Kiriş ve Kolonlardaki İç Kuvvetler |
Ön hazırlık yok |
7 |
Ara Sınav 1 |
|
8 |
Deforme olabilen Cisimler, Stres ve Gerilme Kavramarı, Malzemelerin Mekanik Özellikleri ve Hooke Kanunu |
Ön hazırlık yok |
9 |
Çubuklarda Eksenel Yük, Eksenel Deformasyonlar |
Ön hazırlık yok |
10 |
İç Kuvvet Diyagramları |
Ön hazırlık yok |
11 |
Basit Eğilme |
Ön hazırlık yok |
12 |
Kiriş Tasarımı |
Ön hazırlık yok |
13 |
Ara Sınav 2 |
|
14 |
Dersin gözden geçirilmesi (Statik) |
Ön hazırlık yok |
15 |
Dersin gözden geçirilmesi (Mukavemet) |
Ön hazırlık yok |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı
|
- Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye & Kevin Kane, 4th Edition, Prentice Hall.
- Statics and Mechanics of Materials, R.C. Hibbeler, 2nd Edition, Pearson-Prentice Hall.
- Powerpoint Sunumlar
|
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
Haftalık verilecektir.
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
Katılım |
-
|
-
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
30
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje |
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
4
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
4 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1
|
10
|
10
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
10
|
20
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
-
|
Proje |
-
|
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
11
|
11
|
Final Sınavı |
1
|
15
|
15
|
|
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Profesyonel düzeyde mimarlık hizmeti verir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Tasarım ve inşaat pratiklerinde karşılaşılan karmaşık problemlerin bireysel ve takım halinde çözümlerinde sorumluluk alır.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
3 |
Proje hizmetlerinin sağlanması süreçlerinde diğer disiplinlerle eşgüdüm ve işbirliği sağlamak için gereken yöntemleri kavrar.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4 |
Mimari tasarım ve uygulama kaynaklı yöntemleri, kavramları ve teorileri anlar, yorumlar ve değerlendirir.
|
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
5 |
Çevreye ve toplumsal meselelere duyarlı, farklı ölçeklerdeki mimari stratejileri üretir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6 |
Yapılı çevrenin üretimi süreçlerindeki çeşitliliği, küresel kültür ve tarihsel gelenekler ile yorumlayarak eleştirel bir kavrayış geliştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Yapı malzemelerinin, ürünlerinin ve bileşenlerinin yapı sistemleri içerisindeki performanslarına dair teorik ve teknik bilgiyi uygular.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
8 |
Güncel bilgi ve bilgisayar tabanlı iletişim teknoloji ve araçlarını kullanarak mimari fikir ve önerileri sözlü, yazılı ve görsel olarak sunar.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Mimari sorunların çözümü için edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini ve süreçlerini yönlendirerek eleştirel düşünce ve tasarım üretir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10 |
Mimarlık alanında kendisini sürekli yenileme ve eğitme insiyatifini gösterir ve yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest